2013. február 16., szombat
Járt már nálunk a Subaru legújabb emelt hasmagasságú modellje még a tavasz folyamán. Az Impreza alapú XV crossover anno elnyerte tetszésünket, egyetlen elemet kivéve, a motor-váltó párost. Most visszatért, hogy bizonyítson, de ezúttal a kétliteres boxer dízellel, mely sokkal jobban illik az XV karakteréhez.
Az 1,6-os alapmotor után a dízelt is próbára tettük
Teljesen más karaktert kölcsönöz neki a kétliteres boxer dízelA különféle újabbnál újabb tesztautók kipróbálásakor alapvetően arra keressük a választ, hogy miben és mennyire sikerült az elődmodellhez képest fejlődnie az adott típusnak, vagy éppen arra vagyunk kíváncsiak hogyan sikerül helytállnia egy-egy új szegmensbe lépő típusnak, és mennyire használható jól a hétköznapokban. Persze közben különböző karaktereket is felfedezünk, amik jellemzőek nem csak a típusra, de a legtöbb esetben az adott márkára is. Egy autó karaktere már a tervező asztalnál nagyrészt kialakul, az ott megálmodott koncepció, stílus, formavilág, és a kategóriákon belüli szerep hamar meghatározza az alapvető jellegét egy újdonságnak. Ugyanakkor a felfüggesztés, az utastér is befolyásol bennünket, még is talán az egyik legmeghatározóbb elem a motorháztető alatt szolgáló erőforrás. Miért is érdekes mindez? Aktuális tesztalanyuk, a Subaru XV már járt nálunk tavaly tavasszal, amikor elkezdődött hazai értékesítése. Akkor örvendetesen fogadtuk a kompakt méretű crossover piacon a japán gyártót, mivel ebben a szegmensben az XV megjelenéséig nem képviseltette magát. Az egy számmal nagyobb Forester azonban már mutatat, hogy van mit keresniük ebben a folyamatosan gyarapodó kategóriában.
Kiegyensúlyozott párost alkot a dízelmotor és a hatgangos váltó
Ereje hirtelen érkezik meg, amint elérjük a kellő fordulatszámotA koncepció már akkor is jónak mutatkozott az XV esetében, még sem voltunk elégedettek az akkori fehér fényezésű tesztautóval. Ennek oka a motorháztető alatt izzadó 1.6 literes szívóbenzines boxermotor volt, melynek szerény 114 lóerős teljesítménye és 150 Nm-es nyomatéka egyszerűen kevés volt az XV egészséges mozgatásához. A kis boxer ugyan új fejlesztésű, modern egység, annak ellenére, hogy nem kapott turbót. Ez azonban azt is jelenti, hogy a kis benzines nem rendelkezett elegendő krafttal és ezen a mindössze ötfokozatú manuális váltója sem segített, pedig az XV már akkor is érezhetően egy jól sikerült konstrukciónak mutatta magát, de karakteréhez, fellépéséhez nem illet az 1.6-os. Akkor még csak gondoltuk, hogy valamelyik kétliteres motorral és egy hatfokozatú váltóval sokkal szerethetőbb és élvezetesebb autó képet mutatná. Most visszatért az XV, de ezúttal a várt 2.0 literes boxer dízellel az orrában és hatsebességes váltóval. Annyit már most előre bocsátok, hogy sejtésünk beigazolódott, és a megfelelő nyomatékkal a birtokában már megmutathatta mit is tud valójában a Subaru új crossovere. A boxer dízelmotor a gyártó első saját fejlesztésű gázolajos egysége, amelyet nyugodtan mondhatjuk, hogy csak az európai igények miatt voltak kénytelenek kifejleszteni, de ezzel mi csak jól jártunk.
Nem egy éhező művész, de mérsékelt a fogyasztása
147 lóerő és 350 Nm, mindenre elegendő az XV-benA már több Subaruban helytálló dízel egységen egyáltalán nem érezni, hogy első fejlesztése lenne a gyártónak. Az 1998 köbcentis közös nyomócsöves motor önmagában is egy különleges darab, mivel hengerei a megszokott függőleges mozgás helyett, vízszintesen, egymással ellentétes irányban mozognak. Ez, akárcsak a benzinüzemű változatoknál, a gázolajos esetében is rendkívül finom működési kultúrát eredményez. A hengerek egymással ellentétes irányú mozgásai révén a motorból érkező vibrációk és rezgések szinte nem is léteznek, illetve amik eljutnának az utasfülkéig, azokat hatásosan kiszűrték a mérnökök a tervezéskor. A motor még hidegindítás után is rendkívül finoman teszi a dolgát. Hangja is más színezetű, mint egy hagyományos négyhengeresé. A dízelekre jellemző morgás ugyan itt is hallható, ha kihasználjuk a benne rejlő erőt, részterheléskor kifejezetten visszahúzódik a háttérbe a hangja, hogy átadhass azt a nagyobb sebesség mellett jelentkező szélzajnak, mely a külső tükrök és az ablakok felől beszűrődik. A dízel legnagyobb teljesítménye 147 lóerő, melyet egészen alacsony fordulatszámtól, 3600-tól már a rendelkezésünkre bocsát. A közel 150 lovat számláló ménes már bőségesen elegendő az szimmetrikus összkerékhajtással is felszerelt XV mozgatásához. A 9.3 tizedes 100-ra gyorsulás, az 1.6-os 13.1 tizedes értékével szemben érzékelteti, milyen különbség is van a két változat között. Ami talán ennél is lényegesebb, az a kerek 350 Nm-es nyomaték, amit 1600-tól 2400-as fordulatig használhatunk.
Jobban sikerült a formaterve az Impreza-nál
A marcona, agresszív tekintetét erősítik a plusz betétek és a LED sor isA katalógusadat ez esetben pontosnak mondható, és 1600-tól minden erejét beleadva tol a boxer dízel, és egészen leszabályozásig bírja szuflával, bár nem érdemes idáig elforgatni. Annál inkább célszerűbb az alacsonyabb fordulatszám tartományban terhelni, már 1300-tól elkezd éledezni a dízel és normál tempóban 1800-nál már válthatjuk is a következő fokozatot. Így egy kis odafigyeléssel az XV étvágyát is alacsonyan lehet tartani. Városi használat során átlagosan 8 literes fogyasztási értékkel tudtunk közlekedni, míg kiérve a sűrű budapesti forgalomból az országúton már 5.7 literes értéket számoltunk a boxer dízel fogyasztására. A teszt végével 6.2 literes átlagot mutatott a számológép, míg az XV fedélzeti számítógépe egy kicsit többet is megetetett volna vele, pontosan 6.4 litert. Persze tudom, hogy egy hasonló teljesítményű gázolajos motorral szerényebb üzemanyag fogyasztást is el lehet érni, de ne feledjük, hogy az XV egy emelt, 22 centis hasmagassággal rendelkező, nagy homlokfelületű crossover, melynek jobban útjába áll a levegő, mint mondjuk egy normál ötajtósnak. Emellett minden Subaru egyik legnagyobb ütőkártyája, a szimmetrikus összkerékhajtás is folyamatosan ott dolgozik alattunk, aminek plusz súlya és elemeinek súrlódása is növeli a fogyasztást.
Illik hozzá a narancssárga festés
A váltó nem a legerősebb pontja a hajtásláncnakAz AWD rendszer egyébiránt most is remekül megállta a helyét. A téli útviszonyok közepette egy kis saras dagonyázásban is megmutathatta, hogy mennyire hasznos lehet a hátsó kerekek hajtása is. Míg terepen zökkenőmentes elindulásáról és mászó képességéről, addig a csúszós, nyálkás aszfalton biztos útfekvéséről és stabilitásról tett tanúbizonyságot. Felező ugyan nem járt hozzá, mint az 1.6-oshoz, de a bőséges ereje miatt talán nem is szükséges. Az XV-t érezhetően biztonságos terelgetni, és a nyomatéknak hála már kifejezetten élvezetes a vezetése. Forszírozott kanyarokban is biztonsággal tartja a kijelölt ívet, bár a hátsó futómű hangolásán még volna mit javítani, mert egy kisebb úthiba is képes megdobni és leterelni az ívről az autó hátulját. A kormányzás már korábban is jó pontja volt a crossovernek, precízen lehet irányítani a kissé vékony karimájú kormánnyal, és a tekergetéséhez szükséges erőt is jól eltalálták. A motorból érkező erőt hatsebességes kézi váltó juttatja a kerekekhez. Nos, ez a szerkezet megkapta a várt plusz egy áttételt, amit jól ki is használnak. A fokozatok kiosztása ideálisra sikerült, kellően alacsonyan lehet vele tartani a fordulatszámot. Negyedikben 50-nél kicsivel 1200 felett forog a főtengely, míg 130 km/h-nál 2300-at mutat a fordulatszámmérő mutatója. A váltási érzet már kevésbé kellemes, ahogy az ötsebességes társa esetében is, a fokozatok között kissé hosszú úton és akadozva, sok esetben nehézkesen járt a kulisszában a váltókar. Hiányzik belőle a japán váltókra jellemező kellemes váltási érzet, ehelyett nagyobb erővel kell használnunk.
A 17 colos könnyűfém felnik oldalról is feldobják
Aránylag vékonyak tetőoszlopok így könnyen kilátunk belőleEjtsünk néhány szót az XV külleméről is. A forma ugyan ismerős lehet, hiszen az Impreza tovább gondolása és a nagyobb Legacy-ról is vettek át ötleteket, de egy kis terepes jelleggel megfűszerezték és az ehhez illő vaskosabb, elnagyoltabb részletekkel egészítették ki. Szubjektív kérdés ugyan, de az XV-nek jobban áll a Subaru jelenlegi formanyelvezete, mint a rokon Imprezának. A terepes modellre utaló külső jegyek, mint a fekete, alul körbe futó betétek, melyek a tesztautón extraként voltak fent, akárcsak a sportosabb fekete hűtőrács, vagy a lökhárító alsó felén meghúzódó nappali menetfényért felelős LED sor, az ezüst díszbetétek, vagy éppen a nagyobb magasság jobban kiemelik az autó formajegyeit. A tesztautó narancssárga fényezése mellett sem lehet elmenni, mely az autó reklámszíne. Nem véletlenül választották ezt a fényezést erre a szerepre, az amúgy is az utca képében még kevéssé ismert formát még látványosabbá teszi. A legtöbben megfordulnak utána, és ugyan elsőre kissé vadnak tűnt a kikerics szín, egy hét alatt hozzá is lehetett szokni, ráadásul nem olyan unalmas, mint a mostanában divatos fehér, az ezüst különféle árnyalatai vagy éppen a fekete.
Hosszabb úton is kellemes itt helyet foglalniAz utastér már konzervatívabb képet mutat. A fekete belső ugyan harmonizál a külső élénk színével, a bent lét nem nyújt szívderítő látványt. A feketeséget csak egy ezüstös betét szakítja meg. A minimalista stílusban elképzelt vezetőhely, tipikus japán hangulatot áraszt, ez persze nem gond, hiszen így legalább minden funkcióhoz könnyen hozzáférhetünk, a gombok elhelyezése nem okoz kezelhetőségi problémát, minden apró egység teszi a dolgát, ahogy kell. Az anyagok ugyan kemények, kopogósak, még sem zörög odabent semmi, tehát az összeszerelésre sem lehet panaszunk. A praktikumra is gondoltak a „belső építészek”, és középkonzol aljában, a könyöklő alatt elhelyeztek egy-egy nagyobb tárolót ahová könnyen elhelyezhetjük az apró tárgyainkat, telefonunkat. Megjegyzem, az első ülések közötti könyöklő éppen csak fő funkcióját nem tudja ellátni, mivel olyan hátulra került, ahová már természetes pozícióban nem ér el a könyökünk. A helykínálat elöl elegendő, és a hátsó sorban is kényelmesen lehet utazni még magasabb egyéneknek is, de hosszabb távon csak két személy fér el hátul kompromisszummentesen, a kevés válltér miatt. Az ülések kellő kényelemmel szolgálnak hosszú úton is, elegendő oldaltartást és alátámasztást adnak. Ahol hátránnyá válik a szimmetrikus AWD rendszer, az a csomagtartó űrtartalma. 380 liternyi poggyászt pakolhatunk be, mely kisebb utazásokhoz, bevásárlásokhoz elegendő, de egy ekkora crossovertől több is elvárható lenne, de a helyet elfoglalja a hajtáslánc.
A hátsó sorban is elegendő helyet kínál
A boxer dízellel az igazi az XVAz XV összességében jó benyomást tett ránk a teszt alatt. Az alapmotornak szánt 1,6-os egység ugyan elhibázott döntés volt beszerelni az üresen is 1.5 tonnás XV-be, a nyomatékos boxer dízellel már nyugodtan ajánlható. A konfiguráció egyetlen hiányossága lehet, hogy egyelőre csak a hatsebességes manuális váltóval kérhetjük a dízelt, míg a benzinesekhez elérhető a fokozatmentes automataváltó is, de a Subaru ezt a hiányosságot is orvosolja az év folyamán, és később a Lineartronic CVT váltót is kínálni fogják hozzá. A tesztautó a közepes felszereltségű Comfort csomagot kapta, mellyel legkevesebb 8 590 000 forintért lehet a miénk. Ezen felül egyetlen extrát kapott, a külsőt feldobó fekete-ezüst betéteket, a LED-es nappali világítással, és a sportosabb hatású hűtőrácsot, melyért plusz 350 000 forintot kérnek.
Csak a nagyobb kétliteres motorokkal ajánljuk
Subaru XV 2.0 D | |
1998 ccm, négyhengeres boxer dízelmotor 147 LE @ 3600 ford./perc, 350 Nm @ 1600-2400 ford./perc összkerékhajtás, hatsebességes kézi váltó |
|
Technikai adatok | |
Hosszúság | 4450 mm |
Szélesség | 1780 mm |
Magasság | 1570 mm |
Tengelytáv | 2635 mm |
Nyomtáv elöl | 1525 mm |
Nyomtáv hátul | 1525 mm |
Üres tömeg | 1525 kg |
Megengedett össztömeg | 1960 kg |
Csomagtartó mérete | 380 l |
Üzemanyagtartály mérete | 60 l |
Gumiméret elöl | 225/55 R17 |
Gumiméret hátul | 225/55 R17 |
Menetteljesítmények | |
Végsebesség | 198 km/h |
Gyorsulás 0-ról 100-ra | 9,3 s |
Fogyasztás | |
Tesztelés alatt | |
Vegyes | 6,2 l/100km |
Gyári adatok | |
Város | 6,8 l/100km |
Országút | 5,0 l/100km |
Vegyes | 5,6 l/100km |
CO2 kibocsátás | 146 g/100km |
Árak | |
A modell alapára (Subaru XV 2.0 D Active) | 8 090 000 Ft |
A tesztelt modell ára | 8 940 000 Ft |
Főbb konkurensek alapárai | |
Ford Kuga 2.0 TDCi Trend (140 LE) | 8 065 000 Ft |
Mazda CX-5 CD150 AWD Challenge (150 LE) | 8 930 000 Ft |
Nissan Qasqai 2.0 dCi A/T 4×4 (150 LE) | 8 290 000 Ft |
Skoda Yeti 2.0 CRTDI 4×4 Ambition (140 LE) | 6 998 080 Ft |
Volkswagen Tiguan 2.0 CRTDI 4MOTION Trend & Fun (140 LE) | 8 254 110 Ft |
Tetszett | Nem tetszett |
nyomatékos dízelmotor összkerék-hajtás kormányzás helykínálat formaterv vezethetőség |
manuális váltó hátsó futómű utastér néhol kemény műanyagjai kis csomagtartó |
Kinek ajánljuk? | |
A Subaru XV egyedi a maga nemében állandó összkerékhajtásával, boxermotorjával, és terepes fellépésével. A dízelmotorral a hozzá illő erőforrást is megkapta, így már nyugodtabb szívvel ajánlható azoknak a crossoverre vágyóknak, akiknek fontosak a technikai részletek is. |